پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 150661
چندصدايي در دولت براي حذف يارانه هاي نقدي
تاریخ انتشار : 1393/12/10 10:52:53
نمایش : 1511
رئيس کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه در بررسي لايحه بودجه ۹۴ معيار ۲ و نيم ميليون تومان درآمد براي حذف يارانه نقدي لحاظ شده بود گفت: نمايندگان تلاش دارند دولت هم در طرح ها همراه باشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، غلامرضا تاج گردون در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شنبه شب شبکه دو سيما در ارتباط با ابهامات پرداخت يارانه نقدي در سال آينده، اظهار داشت: در فرايند بررسي احساس شد که دولت حاضر نيست فشار بياورد و اعلام کرد براي حذف يارانه نقدي با معيار دو و نيم ميليون تومان درآمد به اطلاعات اقتصادي نياز دارد که آنها را در اختيار ندارد و نمي توان به راحتي شناسايي کرد.

۷ تا ۱۰ درصد از جمعيت کشور ثروتمند هستند/ يارانه ها از ۲۰ اسفند قطع نمي شود

وي گفت: البته وزارت تعاون بررسي هايي کرده است که نشان مي دهد هفت تا ۱۰ درصد از جمعيت کشور ثروتمند هستند و دولت معتقد است به تدريج اين کار را انجام دهد.

تاجگردون با بيان اينکه ۲۰ اسفند زمان تعيين شده براي حذف يارانه نقدي نيست افزود: هم در دولت و هم در مجلس نگاه سياسي وجود دارد البته سهم مجلس به نظر من زياد است چون مجلسي ها بيشتر با مردم برخورد دارند.

رئيس کميسيون تلفيق گفت:‌ برخي آمارها نشان مي دهد همچنان هفتاد تا هشتاد ميليارد ريال يارانه پنهان در اقتصاد کشور پرداخت مي شود که بخش عمده اي از آن سهم ثروتمندان است و بايد به سمت ساماندهي پرداخت نقدي حرکت کنيم.

تاجگردون درباره اينکه ثروتمندان مي گويند اين يارانه نقدي سهم ما از درآمد نفتي است افزود: اين استدلال غلط است و نبايد منابع عمومي را به طور غير بهينه تخصيص دهيم و بايد با افزايش قيمت ها ميزان مصارف و هزينه هاي يارانه نقدي برابر شود.

وي گفت: در دولت چند صدايي وجود دارد و البته سازمان مديريت برنامه ريزي تمايل بيشتري دارد که يارانه ثروتمندان حذف شود و وزارت نفت واقعا در شرايط سختي است چون بايد منابع يارانه نقدي را تامين کند و ادامه اين روند شايد باعث تعطيلي پالايشگاه ها و شرکت هاي نفت و گاز شود.

پژويان: درآمد ۲.۵ ميليون تومان معيار مناسب براي حذف يارانه نيست

جمشيد پژويان استاد دانشگاه هم در اين برنامه افزود:‌در هيچ جاي دنيا سيستم جامعي براي شناسايي اقتصادي افراد وجود ندارد اما براساس اطلاعات ماليات بر مجموع درآمدها که تجارب چندين ساله دارند عمل مي کنند و اطلاعات جامع را از طريق مجموع ماليات به دست مي آورند.

وي تصريح کرد: معيار دو و نيم ميليون تومان براي حذف يارانه نقدي به هيچ وقت دقيق نيست براي اينکه افراد داراي درآمد مشخص مانند استادان دانشگاه، قضات و کارمندان دولت به راحتي در زير پوشش اين معيار مي رونداما کساني که با بساز و بفروش و با تجارت و در فعاليت در بازار آزاد درآمد کلاني به دست مي آورند به راحتي قابل شناسايي نيستند.

پژويان افزود: البته براساس اطلاعات هزينه وبودجه خانوارها مي توان کارهايي را صورت داد و بررسي ها نشان مي دهد فاصله درآمدي دهک نهم و دهم بادهک هشتم خيلي زياد است و مي توان ۲۰ درصد را حذف کرد.

اين استاد دانشگاه با بيان اينکه دو خطاي کاهش پوشش افراد نيازمند و همچنين پوشش برخي افراد بي نياز ممکن است پيش آيد گفت: دولت تلاش کند مجموع اين خطا برآوردي به حداقل برسد.

بهترين روش تبليغات رسانه اي و اغنا کردن ثروتمندان به انصراف داوطلبانه از يارانه نقدي

پژويان در اين حال افزود: به نظر من بهترين روش تبليغات رسانه اي و اغنا کردن ثروتمندان به انصراف داوطلبانه از يارانه نقدي است و خوشبختانه مردم بسيار خوبي داريم و ثروتمندان هم بدانند بخش مهمي ازهزينه هاي تامين امنيت اجتماعي وخدمات عمومي نصيب آنها مي شود.

استاد دانشگاه گفت:‌اگر قيمت حامل هاي انرژي افزايش نبايد دولت مجبور خواهد شد از طريق کسري بودجه منابع خود را تامين کند که با افزايش نرخ تورم همراه خواهد بود و باز هم بيشترين فشار را به دهک هاي کم درآمد وارد خواهد کرد اما اين سياست غلط دردولت هاي ديگر هم ديده شده است که هزينه هاي پنهان را ادامه مي دهند اما حاضر نيستند هزينه هاي آشکار را تحمل کنند و افزايش نيافتن قيمت هاي حامل هاي انرژي به ضرر اقتصاد ملي است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html